21 Nisan 2016 Perşembe

3. Adli Sistemde Sosyal Hizmet Uzmanının Yetki ve Sorumlulukları

ADLİ SİSTEMDE SOSYAL ÇALIŞMA GÖREVLİSİNİN YETKİ VE SORUMLULUĞU
Sosyal Çalışma Görevlisinin Yetkileri: Sosyal çalışma görevlisinin görevlerini yapabilmesi için bazı yetkilere sahip olması gerekir: Bilgi-belge toplama, görüşme, rapor yazma, öneride bulunma, kararların yerine getirilmesini izleme gibi.

Bilgi-belge toplama: Sosyal çalışma görevlileri, sosyal inceleme yaparken Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu, Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, yerel yönetimler ve bunların her türlü kuruluşları ile diğer kurum ve kuruluşlardan, yaptığı sosyal incelemenin amacına uygun olarak çocuk ve çocuğun yakın çevresi ile çocuk hakkında uygulanabilecek koruyucu ve destekleyici tedbirin belirlenebilmesine yönelik ihtiyaç duyulan bilgi ve belgeleri isteme yetkisine sahiptir. Bu kapsamdaki ilgililer, sosyal çalışma görevlilerinin çalışmaları sırasında kendilerine yardımcı olmak ve çocuk hakkında istenen bilgiler meslek sırrı kapsamında olmadıkça vermek zorundadırlar (ÇKKY 19/4).
Bilgi kaynakları; Sosyal çalışma görevlisi kendisine verilmiş olan kişilik araştırması yapma görevini yerine getirmek üzere, doğrudan doğruya şüpheliden yararlanır. Şüpheli dışında dolaylı bilgi kaynakları olarak “ilgililerle”, yani çocuk hakkında bilgi verebilecek kişiler olan aile, kanuni temsilci, öğretmen veya eğitici ile görüşmeler yapabilir. Çocuk hakkında bilgi verebilecek kişiler listesi, somut bir olayda daha da genişletilebilir. Ancak, sosyal çalışma görevlisinin şüpheli çocukla yaptığı ve bizzat, yüzyüze gerçekleştirmesi gereken görüşme, ileride hazırlayacağı sosyal inceleme raporunda büyük ağırlığı olan bilgi kaynağıdır.

Sosyal İnceleme Yapma: Sosyal çalışma görevlilerinin görevleri yönetmelikle açıklanmıştır (ÇKKY 19/1). Sosyal incelemenin amacı hakim veya mahkemenin çocuk hakkında bir karar vermesinden önce onun içinde bulunduğu koşulları, çocuğun özelliklerini ve çocuğun toplumda yapıcı bir rol üstlenmesini ve yararlanılabilecek toplumsal kaynakları tanımasını sağlamaktır. Bu amaçla sosyal çalışma görevlisi önce sosyal inceleme yapar ve hazırladığı raporu kendisini görevlendiren merciye sunar (ÇKKY 19/1-a).
İncelenmesi gereken konular: Sosyal çalışma görevlisinin şüpheli çocuğun kişilik yapısı hakkında bir “teşhis” koyabilmesi için, yapması gereken araştırmalar özellikle şu konuları kapsar: Sosyal çalışma görevlisi, çocuğun pedagojik ve sosyal yönlerini, gelişme aşamalarını ve çevresini inceler, çocuğu gözetip koruyucu hususları irdeler ve çocuğun kişilik yapısını araştırmak suretiyle, öncelikle çocuk savcısına ve dolayısıyla da çocuk mahkemesine çocuk hakkında muhakemede kullanılacak olan gerekli bilgileri verir.
Bir çocuk hakkında yürütülen soruşturmanın en erken aşamalarından itibaren “savcının veya hakimin yönetimi altında”, çocuğun yaşam ve aile ilişkileri, geçmişte yaşadıkları, daha önceki davranış biçimleri ve şüpheli çocuğun diğer bütün hallerinin
araştırılması suretiyle ruhi, fikri ve karakter özellikleri hakkında karar vermek açısından gerekli olan bütün bilgilerin elde edilmesi, toplanması gerekir. Çocuk ceza muhakemesi sırasında kendisine verilen bu olağan üstü görevler dolayısıyla, “sosyal çalışma görevlisi”, savcı gibi, mahkeme gibi, müdafi gibi, ayrı bir ceza muhakemesi süjesi haline gelmiştir. Aynı zamanda çocuğun gerçekleştirdiği fiilin, TCK 31 anlamında “haksızlık içeriğini” anlama ve davranışlarını buna göre yönlendirme yeteneği, yani ceza sorumluluğu bulunup bulunmadığı hususunda da araştırma yapar.
Bu “araştırmalar”, sosyal çalışma görevlisi nin şüpheli çocuğun kişilik yapısını ortaya çıkartmak üzere yaptığı “mesleki bilgisi yönünden” önem taşıyan ve uzmanlık gerektiren araştırmalardır. Önemle vurgulamak gerekir ki, sosyal çalışma görevlisinin şüpheli çocuğun işlediği iddia edilen suç ile ilgili olarak araştırma yapmak görevi ve yetkisi yoktur. Ona verilen görev, sadece “sosyal inceleme” yapmaktan ibarettir.

Çocukla, Ailesi ve Yakın Çevresi ile Görüşme: Sosyal incelemenin temel unsurlarından biri görüşmedir. Sosyal çalışma görevlisi hakim veya mahkemenin çocuk hakkında bir karar vermesinden önce onun içinde bulunduğu koşulları, çocuğun özelliklerini tanıyabilmesi için gerekli bilgiyi edinmek üzere, çocuğun ailesi, onu bakmakla yükümlü kimseler, öğretmenleri gibi kişilerle de görüşme yapabilir. Sosyal çalışma görevlisinin hukuken sonuç doğurabilecek nitelikte işlemler yapması ve özellikle raporunu hazırlamak üzere şüpheliyle soruşturmanın gizliliği bulunmasına rağmen, çocukla görüşebilmesi ve sonuçta da SİR i düzenleyebilmesi için, kendisine resmen bir görev verilmiş olması gerekir.

Rapor Hazırlama: Eğer sosyal çalışma görevlisi kendisine yasa ile verilmiş olan çerçeve dahilinde yeterli bilgiye ulaşmışsa, bu bilgileri bir sosyal inceleme raporu haline getirir.

Sosyal çalışma görevlisi hazırlayacağı rapor ile aşağıdaki konularda öneride bulunma yetkisine sahiptir (ÇKKY 21):
a) Çocuk hakkında Çocuk Koruma Kanunu’nun 5. maddesinde gösterilen tedbirlerden
hangisinin yararlı olacağına, tedbirin yanında denetim altına alınmasına gerek olup olmadığına dair öneriler,
b) Çocuk hakkındaki tedbir veya denetim kararlarının ne kadar süre ile uygulanması gerektiğine ilişkin öneriler,
c) Çocuklar ve ailelerine uygulanabilecek özel tretman (iyileştirme, geliştirme) veya psikiyatrik tedavi hususunda öneriler.

İfade ve Sorgu Sırasında Çocuğun Yanında Bulunma ve Örselenmesini Önleyecek Tedbirlerin Alınmasını Sağlama:
Suça sürüklenen çocuk ifadesi veya sorgusu sırasında olumsuz bir şekilde etkilenebilir; bunu önlemek amacıyla sosyal çalışma görevlisinin ifade alma veya sorgu işlemi sırasında çocuğu bilgilendirmesi gerekir. Bilgilendirme iki noktayı kapsar; öncelikle çocuğa hakları öğretilir ve arkasından da kendisine yöneltilen suçlama, anlayabileceği bir dilde açıklanarak çocuk adalet mekanizmasının işleyişinin olumsuz etkilerinden bir şekilde korunmuş olur. (ÇKKY 19/1-c).

Sosyal Çalışma Görevlisinin Kararların Yerine Getirilmesi Aşamasındaki Yetkileri: Adalet sistemi çocuk ile ilgili koruyucu veya destekleyici ve hatta ceza muhakemesi anlamında koruma tedbiri niteliği taşıyan kararlar verebilir. Bu kararlar yargısal karar oldukları için “yerine getirilmeleri” gerekir. Sosyal çalışma görevlisinin, çocuk hakkında verilmiş olan kararın amacına ulaşmasını sağlamak üzere ilgili kurumlarla işbirliği yapması ve kararın amacına ulaşması için kendi uzmanlık alanına giren hususlarda görüş bildirmesi yükümlülüğü vardır. Böylece sosyal çalışma görevlisi adalet sistemine yardımcı olur (ÇKKY 19/1-d). Sosyal çalışma görevlisi, tedbirlerin yerine getirilmesini denetlemek ile görevlendirildiğinde, tedbirlerin değiştirilmesi veya kaldırılmasını isteme yetkisine sahiptir (ÇKK 8/3).
Şüpheli veya hükümlü çocuk hakkında hükmedilen yükümlülük, veya güvenlik tedbiri kararlarının yerine getirilmesi sırasında sosyal çalışma görevlisinin etkin bir rol oynaması gerekir.6 Türk Hukuku’nda, korunma ihtiyacı olan çocuk, suç tarihinde 12 yaşını bitirmemiş çocuk ise, aileye teslim kararı verilen çocuk için “denetim görevini” SHÇEK yapar (ÇKK 37/1). “Denetim planı”, denetim görevlisince, sosyal incelemeyi yapan sosyal çalışma görevlisi ile birlikte hazırlanır (ÇKK 39/1). Çocuk, kendisine verilmiş olan bir emri veya bir yükümlülüğü tamamen veya kısmen yerine getirmezse, sosyal çalışma görevlisi önce bu sorunun çözülmesi için resmi kanallara başvurmadan gayret gösterir ve bu şekilde çocuğun ileride yükümlülüklere aykırı davranmasını önlemeye çalışır. Yükümlülüklere karşı gelindiğinin belirlenmesi durumunda, ağır ihlallerin infazın denetleyicisi durumunda olan çocuk mahkemesi hakimine bildirilmesi gerekir.

Sosyal Çalışma Görevlisinin Diğer Görevlerine Bağlı Yetkileri: Adalet sistemi sosyal çalışma görevlisine ÇKK Uygulama Yönetmeliği 19. maddesinde sayılanların dışında da görevler yüklemiştir. Sosyal çalışma görevlisi, mahkeme, çocuk hakimi ve Cumhuriyet başsavcısı tarafından verilen görevleri yerine getirir (ÇKKY19/1-e). Nitekim bu sayılan makamlar sosyal çalışma görevlilerinden bilgi toplamasını isteyebilir ve kararlar açısından uygulama görevi yükleyebilir. Adalet sisteminin iyi çalışabilmesi için çalışma konularına ilişkin önceden bilgi toplaması gerekir. Gerektiğinde kullanmak üzere hemen başvurabileceği bilgi birikimi, yedek bilgi sahibi olmak yararlıdır. Mukayeseli hukukta buna (Vorratsdatenspeicherung) denilmektedir.
İlde bulunan ve çocuklar hakkında verilecek kararların uygulanmasında yararlanılabilecek kurum ve kuruluşlar hakkında bilgi derlenmesi bu kapsamdaki görev ve yetkiler arasında sayılabilir.
Sosyal çalışma görevlisi, çocuğa ve ailesine, kendisinin atanmasına vesile teşkil eden fiil ve bunun etkileri konusunda “danışmanlık” yaparak, çocuğa “yardım”  eder. Sosyal çalışma görevlisi kendisine verilen görevleri yerine getirmek için, ceza muhakemesi hukukuna ve diğer usuli işlemlere ve özelikle duruşmaya katılır.
Sosyal çalışma görevlisi, hakimin vereceği “tedbir kararı” veya mahkemenin vereceği hüküm açısından ve özellikle “uygulanması öngörülen yaptırım” konusunda, çocuğun kişiliğine ve koşullarına uygun “önerilerde” bulunur.
Sosyal çalışma görevlisinin hüküm verildikten sonraki aşamada da hükme konu çocuğun katıldığı sosyal olayın etkilerinin giderilmesi konusunda yardım etme görevi vardır. Örneğin, çocuğun sosyal uyumu için çalışması gerekiyorsa, sosyal çalışma görevlisi bunu temin eder ve denetler; infaz kurumunda çocuğu ziyaret eder ve bu şekilde denetim ve gözetim sağlar. Sosyal çalışma görevlisi “çocuk mahkemesine yardım eden bir kurum” olmaktan ziyade, “çocuğa yardımcı olan” bir muhakeme hukuku süjesidir. Bu nedenle, mahkeme, sosyal çalışma görevlisinin yapacağı incelemenin yöntemi ve/veya sonucu konularında emir ve talimat veremez. Sosyal çalışma görevlisinin mahkemeye bağlı olarak çalışması bu ilkeyi değiştirmez.
Sosyal çalışma görevlisi uzmanlık bilgisini kullanarak çocuğun üstün yararı için faaliyet gösteren bir süjedir, fakat hukukçu değildir. Bu nedenle, çocuğa veya ailesine “hukuki yardım” yapmak görevi yoktur: hukuki yardım müdafi veya vekil tarafından yerine getirilir. Ancak sosyal çalışma görevlisi çocuğu bekleyen süreç konusunda ona bilgi verebilir. Fakat bu bilgiyi verirken, somut olaya veya kişiye ilişkin “hukuki bir değerlendirme” yapmaması gerekir.

Sosyal Çalışma Görevlisinin Kararların Yerine Getirilmesi Aşamasındaki Yetkileri: Adalet sistemi çocuk ile ilgili koruyucu veya destekleyici ve hatta ceza muhakemesi anlamında koruma tedbiri niteliği taşıyan kararlar verebilir. Bu kararlar yargısal karar oldukları için “yerine getirilmeleri” gerekir. Sosyal çalışma görevlisinin, çocuk hakkında verilmiş olan kararın amacına ulaşmasını sağlamak üzere ilgili kurumlarla işbirliği yapması ve kararın amacına ulaşması için kendi uzmanlık alanına giren hususlarda görüş bildirmesi yükümlülüğü vardır. Böylece sosyal çalışma görevlisi adalet sistemine yardımcı olur (ÇKKY 19/1-d). Sosyal çalışma görevlisi, tedbirlerin yerine getirilmesini denetlemek ile görevlendirildiğinde, tedbirlerin değiştirilmesi veya kaldırılmasını isteme yetkisine sahiptir (ÇKK 8/3).
Şüpheli veya hükümlü çocuk hakkında hükmedilen yükümlülük, veya güvenlik tedbiri kararlarının yerine getirilmesi sırasında sosyal çalışma görevlisinin etkin bir rol oynaması gerekir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder